Sam, vaktmästare

 

Sam har jobbat som vaktmästare på Bohus i fyra år och tycker att något av det roligaste med jobbet är när man lyckas vända kritiska kunder till nöjda kunder. Nedan berättar Sam mer om sitt jobb som vaktmästare och utmaningen med att tillfredsställa varje kund efter dennes unika behov. 

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Dagarna är väldigt varierande men bygger på att vi får ett schema i telefonen med kunder som vi åker ut till och servar. Vi gör allt från att montera möbler och sätta upp TV-apparater och whiteboards till att slänga skräp och måla och spackla väggar – mer eller mindre allting:) Jag åker ut till olika kunder och löser problem och eftersom det är olika typer av kunder behöver man tänka till lite extra och planera sitt arbete. Jag träffar många olika människor varje dag och då är det viktigt att anpassa sig efter vilka man pratar med och läsa av människor på rätt sätt. Jobbar du på en och samma plats jämt är det också samma människor, och då vet man hur det funkar till slut. Det vet man aldrig här och det är lite häftigt!

 

Vad är det bästa med ett serviceyrke som vaktmästare?
Att kunna ge kunden vad de vill ha och att man själv är nöjd när man går från kunden. Jag kan inte gå ifrån ett jobb och känna mig missnöjd. Det är viktigt att få varje kund att känna sig speciell, det jobbar jag för.  

 

Vad tycker du är allra roligast med ditt jobb?
Att det är utmanande och alla människor runt omkring. Det är väldigt bra arbetsmoral på Bohus – otroligt gott samarbete och att vi har så nöjda kunder. De är inte bara nöjda med vaktmästarna utan även med alla tjänster och kontakter så som växter, kaffe, städ och säljare. Det är så det ska vara! Jag fick höra från en kund igår att det inte spelar någon roll vem som kommer från Bohus utan alla är riktigt duktiga och bra att ha och göra med. Det var roligt att höra! Det beror på hur det fungerar från ledningen. Vi får frihet under ansvar och det vill man inte missbruka. Ge och ta, det tycker jag alla gör och det är fantastiskt.

 

Vilka utmaningar kan du stöta på som vaktmästare?
Det är en hel del problemlösning. Om kunden vill ha hjälp med att sätta upp hyllor kan det till exempel vara porösa väggar och då får man försöka lösa hur hyllorna ska monteras på bästa sätt. Det är viktigt att vara tydlig och fråga kunden hur de vill ha det för att undvika att det blir fel. Jag har också fantastiska kollegor som jag kan ringa och bolla med om jag stöter på problem. Jag har alltid någon att vända mig till och det är så med alla på Bohus – jag kan ringa och fråga om allt från kaffe till städ och växter. Jag har bra kontakt med alla och alla är så hjälpsamma – det har blivit som en liten familj.

 

Varför ska man jobba på Bohus?
Det finns en trygghet och bra stämning här. Ledningen är bra – allt beror på hur det leds uppifrån och ner. Bohus är en bra arbetsgivare och jag har nog aldrig trivts så bra på ett ställe som jag gör här. Kollegorna är väldigt bra och det är en familjestämning här. 

 

”Det bästa jag vet är att åka till jobbet med ett leende och att man tycker att det är roligt. Det är inte alla som har den lyxen!”