“Mitt arbete är min hobby och har varit det i snart 40 år”

VD Patric om att bygga Bohus från grunden – och varför han fortfarande älskar varje dag på jobbet.

Resan med Bohus – berättat av grundaren

Allt började faktiskt när jag var 16 år gammal. Jag fick sommarjobb som fönsterputsare, och redan då insåg jag att jag gillade att jobba – särskilt på ackord. Det passade mig, att se direkt resultat av insatsen. När gymnasiet närmade sig kände jag att jag ville jobba ett år först. Det året blev… längre än jag tänkt.

Vid 18 hade jag körkort, bodde hemma, och hade lyckats spara ihop ett startkapital. Då tänkte jag: “Varför inte testa att starta eget?” Det fanns ingen genomtänkt affärsplan, inga stora visioner – bara en vilja att jobba hårt och se vad som kunde hända. Och ja, här är vi idag.

De första åren – från dörrknackning till långsiktig tanke

De första åren? Det var verkligen bara att ta sig ut och försöka få kunder. Jag knackade dörr, helt bokstavligt. Det gick bra och jag fick en del kunder. Ganska snabbt förstod jag att om man ska bygga något som håller över tid, då måste man tänka på att bygga upp en fast kundkrets med återkommande beställningar.

Så jag började tänka i termer av abonnemang – fasta städavtal. Det var stabilt, förutsägbart och gjorde att jag kunde öka Bohus verksamhet. Och framför allt – det var ett sätt att bygga något som kunde bestå under lång tid.

Från enmansföretag till 600 medarbetare

Idag är vi nära 600 medarbetare och vår omsättning börjar närma sig 400 miljoner. Det låter stort, men det har inte handlat om några magiska knep. Bara det vanliga: nöjda kunder, nöjda medarbetare, ett relevant erbjudande, lönsamhet, återinvestering av vinster och så – tid.

Vi har varit tålmodiga. Istället för att jaga allt överallt har vi valt att fokusera på Göteborg och omnejd. När vi har breddat, har vi gjort det med fullt fokus. Det har gjort att vår lokala förankring blivit en styrka. Vi vill att Bohus skall uppfattas som ett mindre företag i lite större skala.

Kulturen som håller människor kvar

Många av våra kunder och medarbetare har varit med länge. Jag tror det beror på vår kultur. Vi attraherar människor som gillar kvalitet, stabilitet, tydlighet, långsiktighet och lokal förankring . De som delar det synsättet – de trivs och stannar. Det gäller både kunder och personal.

Vi försöker skapa en arbetsmiljö där sunt förnuft, respekt och ansvar väger tyngre än fina ord och fluff. Det uppskattas. Dessutom jobbar vi hårt för att vara förankrade i våra värderingar: älskar service, vi respekterar varandra, är kostnadsmedvetna, tar ansvar och hjälper varandra.

Hur det ska kännas – som kund och som medarbetare

Det ska kännas gott att vara kund eller jobba hos oss. Vi ska vara enkla att ha att göra med. Trots att vi är affärsmässiga och resultatinriktade vill vi behålla det familjära – goda relationer, schysst klimat. Inga konstigheter och minimalt med krångel.

Att leda och växa som människa

Som ledare har jag nog utvecklats mest genom att göra färre misstag med åren.
Jag försöker behandla människor på ett bra sätt. Ibland måste man ta beslut som inte är populära – men om man gör det med respekt och förklarar varför så fungerar det.

Jag vill vara omtyckt och respekterad! Det tror jag att jag uppnår genom att vara ett föredöme i att leda i linje med våra värderingar.

Drivkraften – fortfarande stark
Vad som driver mig, så här många år senare? Jag gillar det här. Jag har inga planer på att sälja eller gå i pension. Jag tycker om att bygga, att förbättra, att se människor växa. Så länge den känslan finns kvar – då kör jag på.

Framtidens Bohus
Vi har en stark position i Göteborg, och det finns fortfarande mycket potential här. Nyligen lanserade vi Bohus Butiken, något som redan fått bra respons från kunderna – och det tror vi kommer bidra till vår tillväxt och stärka relationen till våra kunder.

Det finns aldrig några garantier, men vi har bra förutsättningar för att fortsätta bygga ett ännu starkare bolag.

Och om 10–20 år…?
Min förhoppning är att Bohus även då står för långsiktighet, pålitlighet och kvalitet – både i det vi levererar och i hur vi behandlar människor. Enkelhet och ansvar räcker ganska långt, faktiskt.

Och privat då – hur kopplar du av?
För mig är det viktigt att kunna varva ner. Jag läser mycket, engagerar mig ideellt, umgås med familjen, är ute med båten – och försöker se Frölunda Hockey så ofta jag kan.

Till dig som vill bygga något eget…
Undvik genvägar. Agera alltid så att tiden är på din sida. Var alltid ärlig. Jobba på. Ta hand om kunder och personal. Utveckla ditt erbjudande. Återinvestera dina vinster.
Det är inte särskilt komplicerat. Men det kräver tålamod och disciplin.