Emina, assistent till distriktschef

Emina har jobbat på Bohus i snart nio år och började som sommarvikarie hos oss. Efter sommaren fick hon erbjudande om att bli resurs. Att vara resurs innebär att man jobbar som lokalvårdare utan ett fast schema och hjälper till där det behövs, till exempel när ordinarie personal är frånvararande. Efter cirka sex år som resurs fick Emina möjligheten att jobba som assisterande arbetsledare/assistent på ett städdistrikt. 

 

Vad är skillnaden mellan att jobba som resurs och assistent?
Det är ganska stor skillnad mellan resurs- och assistentjobbet. Som assistent har man till exempel mer ansvar. När man är resurs och är osäker på hur man ska svara på en fråga så vänder man sig till sin distriktschef. Jag får hjälp av min chef som assistent också men om hon till exempel inte är tillgänglig så har jag själv ansvaret för att svara på frågor och lösa saker.

 

Kan du berätta mer om assistentrollen och hur en typisk arbetsdag ser ut?
Alla dagar är annorlunda, man vet aldrig vad man ska förvänta sig. Även om man vet att några medarbetare ska vara lediga kan det hända att någon eller några blir sjuka. Ibland kan det vara lugnt, och man hinner göra de saker man planerat, men det kan också förändras snabbt. Ibland börjar mobilen ringa redan tio över fem och då kan det till exempel vara personal som behöver hjälp med att larma av hos kunden. Därefter kan det vara personal som sjukanmäler sig och då behöver man ibland åka och hämta nycklar för att kunna lösa dagen. Där känner man mer adrenalin – när många ringer och är sjuka och man dessutom har många kunder att städa hos direkt på morgonen. Trappstädningar går alltid att flytta till en annan dag men det är speciellt när det gäller våra ”morgonkunder”.

 

När du har löst morgonen – vad gör du då?
Då finns det alltid beställningar att göra, eller så ringer personalen om att något inte fungerar, att de kanske behöver rena moppar eller något annat. Det är sådant som måste fixas direkt för att personalen ska kunna utföra sina arbetsuppgifter. Efter att vi löst allting med personalen kan jag och min chef till exempel besöka en kund och göra kvalitetskontroller. Jag har ofta planerat att göra mycket under dagen ”imorgon känns det lugnt, jag ska göra det och jag ska göra det..” men så kommer det två sjukanmälningar och då skjuts det man planerat upp. Man måste alltid prioritera och vara flexibel. 

 

Vad tycker du är roligast med rollen som assistent?
Jag gillar när det händer saker hela tiden och att jag inte hinner titta på klockan. Jag trivs med att arbeta med personal och kunder och jag tycker om att hjälpa till och göra kunder glada. När man verkligen ser skillnad efter att man städat och förbättrat något, då känner man sig stolt när man går därifrån!

 

Varför ska man jobba på Bohus?
För att det känns som att vi är en stor familj. Det är lätt att prata med alla och alla hjälps åt och respekterar varandra. Man känner sig sedd och det är roligt att gå till jobbet.